Kontakta oss!
Vi svarar på dina funderingar så snart som möjligt.
Behöver du hjälp?
Verktyg Sammanfattning
0 of 6 Frågor completed
Frågor:
Information
Du har redan slutfört detta verktyg innan, därför kan du inte starta den igen.
Verktyg laddas…
Logga in eller Registrera dig för att påbörja verktyget.
Först måste du slutföra följande:
Resultat
Resultat
Tiden har gått ut
Kategorier
- Ej kategoriserad 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- Current
- Recension
- Besvarade
- Korrekt
- Felaktigt besvarad
-
Question 1 of 6
1. Fråga
DIREKT KONKURRENS
Vi är många som konkurrerar om kundens pengar. Mer varor och tjänster erbjuds dessutom på internet, så du konkurrerar inte bara med företagen runt om dig rent lokalt, utan även digitalt med företag i hela Sverige och från andra länder. Direkta konkurrenter är de som har ett liknande erbjudande som du har.
Fråga:
Vilka är dina direkta konkurrenter?(Direkta konkurrenter är de som har ett liknande erbjudande som du har.)
-
Detta svar kommer att tilldelas full poäng automatiskt, men kommer att ses över och eventuellt justeras manuellt i efterhand.
-
-
Question 2 of 6
2. Fråga
KUNDENS FRIA KÖPVAL
Kunden har alltid valet att inte köpa alls, eller att köpa vid ett annat tillfälle. Kundens fria köpval kan vara den största konkurrenten, speciellt när man försöker etablera sig på en ny marknad med en ny produkt eftersom det då finns en risk att kunderna inte är medvetna om att de har ett visst problem eller behov. Hur motiverar man kunder att spendera pengar på ett behov de inte vet om eller lägger pengar på idag?
SUBSTITUT
Ett substitut är något som löser kundens problem eller möter hens behov men som inte liknar din produkt. Genom att ställa dig frågan: Hur löser kunden problemet idag? Eller hur möts kundens behov idag? Hittar du substituten till ditt erbjudande.
EXEMPEL:
Så tillbaka till Lisbeth som ska sälja hemlagade matlådor till privatpersoner i sin stad. Lisbeth vet ingen annan som säljer hemlagade matlådor, så det känns som en väldigt bra och unik idé utan direkt konkurrens! Men när hon börjar tänka och ställer sig frågan – Hur löser kunden problemet idag? Så kommer hon på många olika svar.
Kunderna lagar kanske egen mat hemma, tar med en hemlagad matlåda till jobbet, går till en restaurang/lunchrestaurang eller ett fik och köper sin lunch. De skulle även kunna köpa fryst eller färsk färdigmat från matvaruaffären..Så de substituten Lisbeth konkurrerar med är hemlagad mat, lunchrestauranger, fik, matvaruaffärens leverantörer av färdigmat vilka kanske skulle vara Dafgårds, Findus, ICA deli och många fler…
Fråga:
Vilka är substituten till ditt erbjudande?(Du hittar substituten genom att ställa dig frågan: Hur löser kunden problemet idag? eller Hur möts kundens behov idag? Ett substitut är något som löser kundens problem eller möter hens behov men som inte liknar din produkt. Tex. En annan sorts produkt som löser samma behov.)
-
Detta svar kommer att tilldelas full poäng automatiskt, men kommer att ses över och eventuellt justeras manuellt i efterhand.
-
-
Question 3 of 6
3. Fråga
Konkurrentanalys
Nu ska du få kika närmare på de tre konkurrenterna och/eller substituten som du anser vara de största hoten i förhållande till ditt erbjudande. Du ska göra en djupare analys av respektive företag och dess erbjudande. Du väljer själv vad som känns relevant att ha med i analysen, nedan ger vi förslag på innehåll och tips vart du kan hitta denna information.
FÖRSLAG PÅ INNEHÅLL
1. Analysera företaget. Storlek, antal anställda, hur drivs det? Finns det på många orter/länder?
2. Analysera själva erbjudandet. Hur skiljer den sig från din idé? Fördelar/nackdelar? Hur tänker de annorlunda?
3. Prisnivå (vad ingår/ingår inte), hur tar de betalt (pris/st, abonnemang, avbetalning, per/h, paketpris), vilka betalmöjligheter erbjuds?
4. Tillgänglighet (fysisk butik, webbshop, större kedja, på plats hos kund), hur levereras varorna till kund?
5. Vilka kanaler finns de i och hur når de ut till kunderna (sociala kanaler, hemsidor, kundtjänst, samarbetspartners mm)TIPS FÖR ATT HITTA INFORMATION
• Fundera, vad har du själv sett och upplevt gällande valt företag/erbjudande?
• Fråga andra om deras upplevelse.
• Besök butik, webbshop, begär en offert på tjänst.
• Sök på nätet.
• Kolla företagets hemsida.
• Kolla deras marknadsmaterial och annonser.
• Sök efter dem i sociala kanaler och analysera deras innehåll.
• Köp någon produkt, kontakta kundtjänst, läs recensioner.
• Vilka samarbetar de med?
• Kolla på allabolag.seKonkurrent nr. 1:
Fyll i företagets namn och gör en djupanalys. Ta hjälp av ovan information.-
Detta svar kommer att tilldelas full poäng automatiskt, men kommer att ses över och eventuellt justeras manuellt i efterhand.
-
-
Question 4 of 6
4. Fråga
KONKURRENT nr. 2:
FÖRSLAG PÅ INNEHÅLL
1. Analysera företaget. Storlek, antal anställda, hur drivs det? Finns det på många orter/länder?
2. Analysera själva erbjudandet. Hur skiljer den sig från din idé? Fördelar/nackdelar? Hur tänker de annorlunda?
3. Prisnivå (vad ingår/ingår inte), hur tar de betalt (pris/st, abonnemang, avbetalning, per/h, paketpris), vilka betalmöjligheter erbjuds?
4. Tillgänglighet (fysisk butik, webbshop, större kedja, på plats hos kund), hur levereras varorna till kund?
5. Vilka kanaler finns de i och hur når de ut till kunderna (sociala kanaler, hemsidor, kundtjänst, samarbetspartners mm)TIPS FÖR ATT HITTA INFORMATION
• Fundera, vad har du själv sett och upplevt gällande valt företag/erbjudande?
• Fråga andra om deras upplevelse.
• Besök butik, webbshop, begär en offert på tjänst.
• Sök på nätet.
• Kolla företagets hemsida.
• Kolla deras marknadsmaterial och annonser.
• Sök efter dem i sociala kanaler och analysera deras innehåll.
• Köp någon produkt, kontakta kundtjänst, läs recensioner.
• Vilka samarbetar de med?
• Kolla på allabolag.seKonkurrent nr. 2:
Fyll i företagets namn och gör en djupanalys. Ta hjälp av ovan information.-
Detta svar kommer att tilldelas full poäng automatiskt, men kommer att ses över och eventuellt justeras manuellt i efterhand.
-
-
Question 5 of 6
5. Fråga
Min omgivning
I första delen av detta verktyg ska vi kika lite mer på din omgivning och på så sätt utöka din kunskap om vilka liknande erbjudanden som finns på marknaden. Vi kommer även fundera över hur kunden löser sitt problem eller tillfredsställer sitt behov idag. I del två ska du välja ut de tre konkurrenter/substitut som du anser vara de största hoten i förhållande till ditt erbjudande och göra en djupare analys av dessa.
Att veta mer om sin omgivning på företagsmarknaden, vilka ens konkurrenter och kon-kollegor är och vad de erbjuder, är på många sätt avgörande för att ditt företag ska kunna växa. Att se närmare på vad andra erbjuder kan ge dig idéer som förbättrar ditt eget erbjudande. Du kan med den informationen göra dig mer unik och det ger ökad kunskap och förståelse för branschen. Det hjälper dig också att sätta ett bra pris och se vad som fungerar bra eller mindre bra redan innan du startat upp din egen försäljning. När du vet dina konkurrenters styrkor kan du till exempel nischa eller särskilja ditt eget erbjudande för att minska den direkta konkurrensen.
Vissa liknar konkurrens med en tävling. För oss konsumenter är detta positivt och det får företagen att tävla med varandra för att vinna kunder. Ett vanligt sätt företag konkurrerar med varandra är genom att höja kvaliteten på sina varor eller sänka priserna – och vi får möjligheten att köpa bättre varor till lägre priser.
Det är inte tillåtet att komma överens om att gemensamt höja priserna, att ingå avtal eller samarbeta på ett sätt som begränsar konkurrensen, det kallas för att bilda kartell. Men man kan samarbeta på andra sätt som inte begränsar konkurrensen. Till exempel genom att bilda ett lokalt affärsnätverk och göra reklam för alla små företag i området och på så sätt locka fler kunder till platsen och öka sin gemensamma försäljning. Fler kunder som kommer – möjlighet till större försäljning för företagen! Så att hjälpa varandra framåt, prata gott om varandras verksamheter och tipsa kunder om var de hittar just det de söker brukar ge positiva ringar på vattnet i flera led.
Så fundera på om du är omgiven av stridslystna konkurrenter eller samarbetsvilliga ”kon-kollegor”?
VAD GÖR MIN IDÈ ÅT KUNDEN?
Oftast när man tänker på konkurrens tänker man på företag som erbjuder en liknande produkt som en själv. Men vi behöver tänka ännu större för att förstå sammanhanget och hitta vilka eller vad vi verkligen konkurrerar med. För att komma igång med den analysen måste vi fundera på vad min idé gör åt kunden.
EXEMPEL:
Lisbets idé är att sälja hemlagade vegetariska lunchlådor gjorda på lokala råvaror och sälja dem både färska och frysta till privatpersoner i hennes närhet. Så vad är det Lisbets idé gör åt kunden? Lösen den ett problem eller möter den ett behov?
Lisbet funderar och kommer fram till att:
Alla har behov av att äta mat under lunchen när de jobbar. Så det är ett behov av mat som hennes idé hjälper kunden med.
Fråga:
Vad är det min idé gör åt kunden?(Löser den ett problem som kunden har? Eller möter den ett behov som kunden har?)
Beskriv problemet eller behovet i en mening.
-
Detta svar kommer att tilldelas full poäng automatiskt, men kommer att ses över och eventuellt justeras manuellt i efterhand.
-
-
Question 6 of 6
6. Fråga
KONKURRENT nr. 3:
FÖRSLAG PÅ INNEHÅLL
1. Analysera företaget. Storlek, antal anställda, hur drivs det? Finns det på många orter/länder?
2. Analysera själva erbjudandet. Hur skiljer den sig från din idé? Fördelar/nackdelar? Hur tänker de annorlunda?
3. Prisnivå (vad ingår/ingår inte), hur tar de betalt (pris/st, abonnemang, avbetalning, per/h, paketpris), vilka betalmöjligheter erbjuds?
4. Tillgänglighet (fysisk butik, webbshop, större kedja, på plats hos kund), hur levereras varorna till kund?
5. Vilka kanaler finns de i och hur når de ut till kunderna (sociala kanaler, hemsidor, kundtjänst, samarbetspartners mm)TIPS FÖR ATT HITTA INFORMATION
• Fundera, vad har du själv sett och upplevt gällande valt företag/erbjudande?
• Fråga andra om deras upplevelse.
• Besök butik, webbshop, begär en offert på tjänst.
• Sök på nätet.
• Kolla företagets hemsida.
• Kolla deras marknadsmaterial och annonser.
• Sök efter dem i sociala kanaler och analysera deras innehåll.
• Köp någon produkt, kontakta kundtjänst, läs recensioner.
• Vilka samarbetar de med?
• Kolla på allabolag.seKonkurrent nr. 3:
Fyll i företagets namn och gör en djupanalys. Ta hjälp av ovan information.-
Detta svar kommer att tilldelas full poäng automatiskt, men kommer att ses över och eventuellt justeras manuellt i efterhand.
-