1.5 Inspiration (Ej Obligatorisk)

Kontakta oss!

Vi svarar på dina funderingar så snart som möjligt.

Behöver du hjälp?

X
Boka ett möte
Kontakta oss
Gör ett inlägg i vår Facebook grupp

Lilla kvarnens trädgård

Hanna och Matilda är entreprenörerna bakom företaget Lilla Kvarnens Trädgård som ligger mellan Skövde och Mariestad. De ska driva en snittblomsodling samt trädgårdsbutik i en lada som ligger på Hannas familjegård. Matilda är nyinflyttad och bor utanför Mariestad, på en liten gård där hon ska odla perenner som kommer säljas i gårdsbutiken. 

De träffades när de skolade om sig till trädgårdsmästare vid Göteborgs Universitet på Dacapo i Mariestad. Hanna har en bakgrund som förskollärare och Matilda har tidigare jobbat som ljudtekniker och med evenemang. 

Båda kände att dom ville skapa något nytt, något eget där man lever med säsongerna och odlar. Att bidra med något nytt i trädgårdsvärlden och driva en annan typ av verksamhet än den vanliga handelsträdgården som finns idag, var deras grundtanke. 

Vi ville också gå tillbaka till den ännu äldre formen av handelsträdgård där trädgårdsmästarna odlade själva, både snittblommor och perenna växter. Idén växte fram när vi satt och pratade om vad vi skulle göra efter utbildningen, vi båda drömde om att jobba nära hemmet och skapa som en speciell trädgårdsplats, en mötesplats för människor som är intresserade av gediget hantverk, både inom trädgård och annat som skapats lokalt, berättar entreprenörerna.

Att ha en gemensam plattform men varsitt företag, såg Matilda och Hanna som en styrka.

Att ha en gemensam plattform men varsitt företag, såg Matilda och Hanna som en styrka. Det började med en idé om snittblomsodling men under tidens gång insåg båda att deras olika intressen hade ett gemensamt mål. Det var då det blev tydligt för dem att de skulle odla snittblommor och perenner på varsitt håll men ha en gemensam plats i form av gårdsbutiken. 

“Fördelen med att göra det här tillsammans är att när den ena börjar tvivla på sig själv så är den andra där och peppar, och tvärtom. Man är aldrig ensam. Men det är också viktigt att se det nästan som ett äktenskap, där kommunikation är viktigt, lika mycket som att acceptera varandras olikheter och se att det kan bidra till helheten. Vi har valt att ha varsitt företag just för att kunna vara fria att göra saker utöver Lilla Kvarnens Trädgård, men att vi kommer överens om hur vinsten ska delas ut.”

Matildas egenodlade perenner ska säljas i kruka direkt till privatkund eller andra handelsträdgårdar. Snittblommorna säljs som sjlävplock, som bukett eller som arrangemang till olika tillställningar. I deras gårdsbutik ska de sälja utvalda trädgårdsredskap som är svåra att få tag på annars. Att samarbeta med andra duktiga lokala hantverkare är också något som planeras i framtiden, där de även vill sälja deras produkter i gårdsbutiken. Men fokuset ska ligga främst på trädgård, odling och uteliv. Planer för kurser i bukett och kransbinderi, i odling och förökning finns också med i affärsplanen. 

När det kommer till marknadsföring så kommer det ske främst på sociala medier och på andra digitala plattformar. Då de även tror att äldre, trädgårdsintresserade skulle vilja komma på besök kommer de även rikta sig till trädgårdsföreningar och trädgårdstidningar. 

Snittblommorna säljs som sjlävplock, som bukett eller som arrangemang till olika tillställningar.

Den grafiska profilen är något som många lägger ner mycket tid på som företagare och Matilda och Hanna vill ha känslan drömskt, mysigt och varmt. De vill att besökaren ska hamna i annan värld när de kommer till Lilla Kvarnens Trädgård. 

– Vi vill också att de upplever att ”här finns det riktiga trädgårdsmästare som vet vad de snackar om och har riktig erfarenhet och kan hantverket”. Vi vill att känslan och ett annat typ av konstnärligt uttryck ska dra folk till oss. Blommorna, kunskapen och att leva med säsongerna är utgångspunkterna, säger Hanna. 

Matilda har tidigare erfarenhet av att av att använda sig av olika design- och redigeringsprogram och skapade loggan utifrån en bild i sitt huvud. Hon är också i full färd med att bygga en hemsida för Lilla Kvarnens Trädgård. 

När det gäller utbildningen i projektet Green innovation så har den varit till stor hjälp för deras affärsidé, kunskap om kunder och när det kommer till marknadsföring. Ett exempel är hur man ska tänka kring sin kund, vem kunden är och hur kunden uppfattar ens koncept.

– Vi kommer kunna använda teknikerna vi lärde oss i många år framöver! Även om idéerna utvecklas så är det jätteskönt att ha de grundkunskaperna. 

I maj är det dags för öppning av gårdsbutiken

I maj är det dags för öppning av gårdsbutiken, men de kommer skynda långsamt. Den stora öppningen får vänta och under tiden som de smygöppnar för allmänheten, kommer de även att marknadsföra sig så att mängden kunder stadigt ökar.  

“Vi tror att en långsam öppning är det bästa för oss, då kan vi lära känna kunderna, se vad vi behöver ändra på, utveckla och kunna se brister utan att det blir förödande för verksamheten. Vi tror att en långsam öppning är en hälsosam öppning, berättar dom båda.”


Inspirationsfilm


För mer information om Johanna Berglund och hennes företag se, instagram: @snickargladjen @snickargladjenstradgard @prastgarden_i_jala https://www.snickargladjensveranda.se/

Vill du läsa om projektet som tagit fram filmen se: https://www.landsbyggare.se/sjuharad/